چاپ مطلب

درمان قارچ های دهانی

تاریخ انتشار ۱۳۹۴/۳/۱۸ , ۱۵:۴۳

نوزادان ممکن است درمان قارچ دهان بدون هیچگونه اقدامات پزشکی خاصی و به صورت خود به خود انجام شود این بیماری یک عفونت قارچی (کاندیدا آلبیکنس) در غشای مخاطی دهان است که به صورت عفونت موقت در دهان نوزادان است و می‌تواند در دهان و گلو بزرگسالان نیز بروز کند.

وجود «کاندیدا» به صورت طبیعی مشکل خاصی را به وجود نمی‌آورد و تا زمانی که یک تغییر شیمیایی شرایط را به نفع آن تغییر دهد که می‌تواند بر اثر عوارض جانبی ناشی از مصرف آنتی بیوتیک یا شیمی درمانی و همچنین به علت شرایطی مانند دیابت، مصرف مواد مخدر، سوء تغذیه یا ضعف سیستم ایمنی به علت افزایش سن یا بیماری‌هایی مانند ایدز بروز کند.

افرادی که دندان‌های مصنوعی آنها مناسب و هم اندازه نیست در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به قارچ دهانی هستند؛ چرا که افرادی که از این مشکل رنج می‌برند اغلب با لکه‌های صورتی کم رنگ بر روی لب‌ها مواجه می‌شوند که نشانه‌ای از عفونت کاندیدایی است.
اسلامی با بیان اینکه نواحی قرمز رنگ بدون برجستگی در نواحی پشت زبان و سقف دهان از علایم قارچ دهانی است که در بزرگسالان می‌تواند منجر به احساس سوزشی ناخوشایند در دهان و گلو شود.

نوزادان، افراد استفاده کننده از دندان‌های مصنوعی، بزرگسالان مبتلا به دیابت یا سایر اختلالات در سوخت و ساز بدن، افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی، افراد تحت درمان با آنتی بیوتیک‌ها و شیمی درمانی، مصرف کنندگان مواد مخدر و مبتلایان به سوء تغدیه از جمله افراد در معرض ابتلا به قارچ دهانی هستند.

درمان عامل ایجاد کننده قارچ دهان می‌تواند به صورت خودبه خود باعث درمان قارچ دهان شود، رعایت بهداشت عمومی دهان، تعویض دندان‌های مصنوعی نامناسب و درمان نقص ایمنی باعث جلوگیری از بروز قارچ دهان است. در بیماران مبتلا به ایدز که امکان بهبود نقص ایمنی بدن وجود ندارد، درمان اختلالات و بیمای‌های دهان و دندان و همچنین استفاده از مواد ضدقارچ می‌تواند به پیشگیری از بروز این بیماری کمک کند.

چاپ مطلب